lördag 26 april 2014

Lasera eller olja takbjälkar

Nu är det intensiva tider när det gäller att färdigställa huset vid sjön som jag har varit involverad i sedan första väggen revs. En totalrenovering är det med tillbyggnad och ändring av planlösning. Nu är kakel och klinker beställt. Tapeter på väg och panel ska hämtas i veckan. Dagens projekt var att få till rätt färg på takbjälkarna (som ska ha spottar i sig) så att dom passar till golvet.


Jag tog med mig en bit golv och en bit bjälke och åkte till färgaffären. Där valde jag ut en kulör som jag gillade men som var för mörk. Vi blandade till en klar olja så att den fick just den kulören. Sen köpte jag till klar olja för att testa mig fram på plats för bäst resultat. Det som ni ser underst på bilden är bjälkarna när dom var färdigoljade. Överst ser ni en bit som dom såg ut innan oljning och biten mitt emellan är en bit golv. Resultatet blev tyvärr lite för rött när oljan torkade men jag tror det kommer göra sig bra på plats.


Så här ser köket och matplatsen ut nu. Ni ser den stora järnbalken. Den ska kläs in och oljas i samma färg som dessa bjälkar. Så fort vi kommit så långt ska ni få se bilder.

Hoppas ni hängde med på min beskrivning. Dom kan bryta olja till vilken kulör man vill. Inte alls dumt. Och olja är lättare att få snyggt när man stryker än bets som lätt blir dubbla lager där penseldragen möts och så blir allt mörkare där.

Kram Gittan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar