onsdag 13 februari 2013

Gammalt kopparstick



Kunde inte låta bli att svänga in på Erikshjälpen igår när jag körde förbi. Det är som något gift. Måste bara in och titta lite. Hittade två kanonfina böcker. En som jag länge velat ha som handlar om vikingarna språk. Boken var inte ens bläddrad i. Sen hittade jag en stor bok full med John Bauers bilder. Det är lycka! Sen blädddrade jag snabbt igenom tavlorna och fann en intressant liten inglasad och gulnad karta. Ett kopparstick kunde man tydligt se eftersom kanten efter trycket syns tydligt. Frågan är hur gammal kartan kan vara. Någon har i alla fall tyckt det har varit mödan värt att rama in den. Är det någon där ute som vet hur man taderar tryck som inte har något årtal?



Motivet är Weida, Tyskland och föreställer helt klart en gammal stad med mur, vatten runt, borg, kyrkor, torn och allt är märkt med en bokstav och under bilden finns namnen på dom utsatta bokstäverna. En riktigt charmig liten karta som helt klart väckte mitt intresse.

Idag blir det fortsatt renovering och en ridtur fram på eftermiddagen. Jag är lycklig!

Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar