söndag 6 oktober 2013

Löslongering


För att riktigt kunna träna på mina kommandon, för att få unghästarna till att vända, gå framåt, stå still och så vidare har jag (med mycket god hjälp av min sambo) byggt upp en volt. På Björneslätt hade jag en paddock som jag inuti satte upp en volt i, men på Strömsåsen börjar jag på ett annat sätt, alltså med denna volten på gräs. Volten är 14 m i diameter och stor som en cirkusmanege. 

Som extra skrämsel har jag vajande flaggor intill.
Jag börjar alltid jobba mina unghästar, gärna ettåringar, lite försiktigt genom att låta dom bekanta sig med min svarta låda. Att få dom att lyssna, att stå still, att vara orädda är mitt mål med unghästträningen. Alla hästar som jag har haft har funnit detta lustfyllt och fått dom mycket lyhörda på mig.


Jag tränar på detta sätt in kommandon för skritt, trav, galopp, halt och vänd. Sen lägger jag till att dom på kommando ska komma in till mig och gå upp på pallen. Det är viktigt att tänka på hur man placerar sig gentemot hästen och även vad man har för kroppsspråk så det stämmer med det röstkommando man ger. För går dessa emot varandra lyssnar hästen på kroppsspråket. Det kan vara väldigt nyttigt att låta någon filma en när man jobbar så man ser vad man gör rätt och fel.


Trav
Galopp
Halt
Vändning
Detta är grunden för allt! Och nu kan jag börja löshoppa. Hästen kan redan grunden i mina kommandon och kan fokusera på hindren, inte på mig. Så nästa vecka bär det iväg till ridhuset för att provhoppa. Ska bli riktigt roligt. Hästen jag visar här är mitt tvååriga New foreststo Jezzie Lee.

Kram Gittan och Jezzie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar