lördag 7 december 2013

En minst sagt annorlunda julklapp

Jag gick länge och funderade på vad jag skulle ge min sambo i julklapp. Att bara köpa något rakt av känns för simpelt, som om man inte riktigt ansträngt sig. Jag ville ge något annorlunda och speciellt just för honom. Så slog det mig, en av dom där tankarna som i huvudet känns så bra men som när den kommer ut visar sig kanske var av det mindre kloka slaget. Jag bestämde mig nämligen för att släktforska åt honom. Han visste väldigt lite om sin släkt så jag tänkte att va sjutton jag gör det och så tar jag med honom på en resa och besöker olika platser där släktingar har bott. Självklart skulle även han syrra få följa med.


Detta var som sagt var en väldigt bra tanke så länge den stannade vid en tanke. Att släktforska tar tid! Som ni har märkt så har jag varken målat eller renoverat så mycket som jag brukar nu under den senaste tiden. Men jag satte igång och jag hade tur. Jag stötte på släktingar som redan hade forskat lite, jag stötte på folk på gårdar som jag på vist och förlust besökte, gårdar vars namn jag hittat i kyrkoböckerna. Det hela resulterade i en släktforskning från 1700-tal till nutid. Med släktträd och en del historier om olika händelser och personer.


Så igår var det dags för överraskningsresan för min sambo och hans syster och kille. Vi åkte först till hembygdsgården i Nävlinge. Denna prästgård hade deras morfars farfar en gång arrenderat och deras morfars far var född på gården. Denna prästgård var nu i hembygdsföreningens ägo och igår kväll var där ett julagille med julmat. Det var häftigt att vara i denna stuga som personerna man läst om en gång bott, verkat och dött. Jag tror att dom som var med på resan kände det samma... Det var inte en prästgård så som jag tänkt mig. Här bodde aldrig någon präst. Dom som arrenderade gården fick sköta vissa saker åt kyrkan. Man kan tänka att dom värmde upp den inför gudstjänst och stod med häst och likvagn tex. Inne i huset fanns ett rum som var prästens. Här fick han byta om att förbereda sig inför gudstjänsten. Han hade kommit ridande till gården eller med häst och vagn. Så ett rum fick han ha där på gården när han kom.

Bäckaskogs slott. Bilden tagen från deras hemsida.

Natten tillbringade vi på Bäckaskogs slott, med anor från 1200-talet. Det finns en skröna att en av dom oäkta släktingarna skulle ha blivit till på detta slott som Karl XV hade som sommarställe. Det är så nära kungligt blod jag kommit i denna släktforskning. Bäckaskogs slott är ett ställe väl värt ett besök på sommaren. Fint läge och otroliga omgivningar.

Detta var som sagt en annorlunda julklapp. Kanske inget man fixar på ett par timmar. Men en kul grej. Men nu kommer fokus läggas på annat framöver...

Kram Gittan

1 kommentar:

  1. Kul att det blev så lyckat. Nu kan du ju fortsätta där jag fastande:-))

    SvaraRadera