onsdag 26 september 2012

Det där med gamla vindar



Det är något visst med att rota på gamla vindar. Vissa tycker att det endast är äckligt med alla gamla saker men jag tycker det är spännande. Kvällarna den senaste tiden har helt ägnats åt att få klart tavlorna till helgens tävlingar. Det var länge sedan jag verkligen renoverade något eller fixade några möbler. För att komma ifrån målandet en stund igår kväll öppnade jag luckan till vinden och drog ner den gamla stegen. Vinden är full av sågspån och det är mörkt. Inga lampor eller fönster finns där. Men flera stycken halvrunda fönster som står lutade emot väggarna vittnar om att där en gång funnits sådana fönster. Å vad jag önskade att jag kunde hitta ett foto på hur huset har sett ut. Det verkar ha bytt skepnad många gånger.

Igår hittade jag något under spånet som jag inte tidigare har sett. En låda med gamla tidningar, brev, fotografier och kataloger. Underbart. I ena hörnet stod det korgar fulla med gamla trådrullar och två gipskatter ca 40cm höga.


Här kommer några av fotografierna. Ni som bor i närheten kanske känner igen några ställen, berätta i så fall vad ni vet!





Så innan jag gick och la mig satt jag uppkrupen i soffan och läste kort ifrån Amerika, tittade på underbara gamla julkort och njöt av dom gamla frimärkena. I den stunden inser jag att jag inte är som alla andra, men dessa stunder gör mig lycklig.

Jag hittar även husets gamla ritningar och tror mig med ganska stor säkerhet veta att det finns ett tomrum, en gammal garderob, som man inte kommer åt. Detta väcker mycket fantasi hos en sån som mig. Detta måste undersökas vidare. Kan det verkligen finnas ett utrymme på ca 2x1m som tidigare varit garderob och som man nu inte kommer åt?!? I ett hus som jag bott i tidigare visade det sig när vi skulle klä om det att det var just så, vi hade inte anat något tidigare. Hur häftigt är inte det!!!

Idag kommer ytterligare en reporter för att göra ett reportage om att inreda med gamla saker, om Strömsåsens historia och om dom dokument som finns sparade, om att brinna för gamla saker och att orka renovera ett hus till direkt efter det första.

Jag älskar mitt liv!

Kram Gittan


2 kommentarer:

  1. Är det en gammal hattask man ser skymten av?
    Kul du har det där uppe:-))

    SvaraRadera
  2. Kristina I Varberg27 september 2012 kl. 22:00

    Vill bara säga tack för en underbar helg.
    Massor av praliner med hem att smaska på
    och dessutom en massa nya intryck att sortera
    både i hjärta och hjärna... Tack för att du
    upplät ditt hem för oss alla som var med på
    kursen och vilken god mat sen!!!

    SvaraRadera