lördag 3 november 2012

Nytt utseende på hallen.

Ständigt planerar jag i mitt huvud hur jag vill göra om, funktion, känsla och stil ska ju gå hand i hand. Det får inte bara bli ett uppvisningshus utan det måste vara praktiskt. Det första sovrummet som vi gjorde färdigt kommer troligen att bli ett arbetsrum. Här ska alla målargrejor få plats och då gäller det att planera. Allt större målningar börjar se dagens ljus så nu gäller det att få plats med stora arbetsbänkar, stafli, hyllor för penslar, färger, block. Just nu håller jag till uppe på hallen där det är bäst ljus.

Hallen idag med målarplats.


Dom gamla härliga dörrarna som ska sättas in till nya sovrummet.


 Men just idag fokuserar jag på hallen uppe. Den är i dagsläget inte så rolig. Jag vill få till en finare lantlig känsla. Ett lite "rikare" gammalt hus. Så in till sovrummet kommer vi sätta in dessa helt underbara pardörrar som vi turligt nog hittade på nätet för ett tag sedan. Rätt höjd och en bredd som passar in. Dessa dörrar kommer sitta rakt fram när man kommer upp för trappan och kommer bli ett smycke i hallen. Den platsbygda garderoben till höger kommer troligen att tas bort. Något som vi inte bestämt än är vilket typ av golv vi ska ha. Trägolv är snyggt, men laminat är så mycket mer praktiskt. Får fundera vidare på detta.

Tre spröjsade fönster kommer även sättas in i en mellanvägg ovanför trappan. Det kommer nog bli riktigt läckert. Det kommer göra att hallen känns större och finare samt att rummet innanför som bara har ett fönster kommer bli mycket ljusare.


Tre fönster ska sättas in i innerväggen.
Troligen hamnar dom lite längre ner.

  

Fönstren hittade vi på en loppis i Danmark och kommer passa riktigt bra i hallen.

Pardörrar saknar helt glas så nu gäller det att försöka skära till alla dessa små bitar. Det är inte lätt. Jag är inte duktig på att skära glas men gammalt glas med bubblor har jag gott om och sådant glas ska det vara.


Jag vill ha lite färgat glas bland allt det klara


Men jag vill även ha in färgat glas i några rutor. Ljusgrönt eller ljusgult eller så. Inte alls så hemsk färg som det blev på bilden. Är det någon som har färgat glas att sälja så säg till. Nu ska dörrarna och fönstren spacklas och slipas och  målas för att bli riktigt fina. På Björneslätt har jag ju valt en härlig grovare stil men på Strömsåsen ska det som sagt bli lite finare. Härligt jobb att göra inne i värmen. Även om vi inte sätter kofoten i väggen riktigt än så är det ändå skönt att då ha dörrar och fönster helt klara att sätta dit när det är dags!

Ha en underbar helg vänner!

Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar