onsdag 18 april 2012

Björneslätt - Strömsåsen

Det är så roligt att allt fler hittar hit till bloggen om Björneslätt och alla mina projekt. Hjärtligt välkomna ska ni vara. Sedan bloggen startade så har en hel del hänt. Kanske är det läge att berätta om det här. För bloggen handlar inte längre bara om Björneslätt utan nu också om Strömsåsen. Jag tar det ifrån början.

Björneslätt

Jag hade i flera år jobbat på Mårdaklevs skola och varit på jakt efter en gård att renovera och bevara. Jag ville ha ett hus som var så mycket lantlig idyll det bara gick att få. Jag ville ha spegeldörrar, gamla lister och pärlspånt. Ja ni vet, en riktigt Buller byn känsla. Så 2007 fick jag erbjudande om att köpa Björneslätt. En gård i Mårdaklev som var en av dom sista gårdarna som någon i byn trodde skulle bli räddad. Det var något av det värsta hus jag någonsin varit inne i men charmen fanns kvar, huset var orört. Jag och min pappa bestämde oss för att köpa det som ett roligt projekt tillsammans med målsättning att hyra ut det till semesterfirare som även kunde ta med sig sin häst om dom ville. Pappa som ju bodde på en ö utanför Göteborg var här någon gång i månaden och då la vi upp strategier om hur arbetet skulle gå vidare och vad jag skulle ha gjort till nästa gång han kom.

Björneslätt vid köp.
Björneslätt förra vintern.
Å vi har gjort så mycket. Som exempel vill jag visa lite bilder längre ner ifrån köket hur det såg ut under arbetets gång. Golv och väggar har isolerats i hela huset, avlopp har grävts, alla rum har renoverats, badrum har byggts, ladan har renoverats, paddock har kommit till... ja här har hänt massor och det har varit en fantastisk resa.

Så här kunde det se ut när vi köpte det. Det hade regnat in och spännpapp och brädor var förstörda. Men vilka underbara brädor det var som gömde sig där under. Det gäller att se möjligheter om man ska ge sig in i ett projekt som detta och det gjorde vi!


Den gamla fula vedspisen som var sprucken.
Allt revs bort och "ny" spis från ett rivningshus sattes in.
Här är en bild på slutet då allt börjar komma på plats.

Tyvärr så dog min pappa väldigt hastigt i slutet av förra året. Det var verkligen en stor sorg och jag kände mig så ensam. Som tur var så hade vi kommit långt med renoveringen. Men jag har fortsatt färdigställa gården och har fått fantastisk hjälp av nära och kära. Och för er som inte märkt det så älskar jag att renovera.


Tider förändras i ens liv och saker går vidare. Så i år, för bara några veckor sedan, fick jag chansen att köpa en till gård. Denna gången blev det inte min pappa som kompanjon utan min kille. Björneslätt börjar nå sitt mål som kursgård och semestergård och just nu färdigställs ladan och stalldelen. Det är en dröm som går i uppfyllelse. Äntligen ska fler få ta del av denna underbara gård. Själv sätter jag hammaren i nästa ställe, å nu som sagt tillsammans med en livspartner.

Strömsåsen

Den nya gården, som heter Strömsåsen, är ett gammalt soldattorp från början. Det ligger bara 4km från Björneslätt och har mycket stor potential. Det är i dag exakt en vecka sedan vi blev ägare till gården. Huset är helt olik Björneslätt förutom det brutna taket. Här finns inte charmen bevarad. Släta bruna dörrar finns på nedervåningen, om än några spegeldörrar på övervåningen och i källaren, och fönstren har bytts ut och ändrat husets karaktär. Men huset är riktigt bra. Det är väl isolerat, har källare med garage samt jordvärme.



Här blir en mycket större utmaning att få till rätt känsla och stil i huset. Det blir inte samma stora jobb som på Björneslätt där ju golven fick läggas om. Nej här ligger det mer på att hitta nya spegeldörrar och fundera på hur man ska få tillbaka den lantliga romantiken utan att göra sig av med bekvämligheterna.


Så välkomna alla att följa med på renoveringar och ombyggnationer samt ta del av kurser och andra aktiviteter som planeras för fullt. Har ni några önskemål om kurser eller har du andra idéer eller tankar så hör gärna av dig. Kanske vill du hyra gården och ordna egna kurser. Björneslätt finns nu till för alla.

Välkomna hit till bloggen och hit till någon av gårdarna!
Kram Gittan

3 kommentarer:

  1. Wow vilken underbar gård Björneslätt är och vilken energi du har, avundsjuk är bara förnamnet. Jag kommer att följa dina hammarslag ska du veta hihi.
    Kram Liselott

    SvaraRadera
  2. Läste om dig i HN idag och var ju tvungen att titta in här på din blogg! Ska bli spännande att följa din blogg och ditt fantastiska arbete!
    Hälsningar Marie

    SvaraRadera
  3. Du är verkligen beundransvärd! Det har varit så roligt att följa din blogg. Vilket resultat du har åstadkommit på Björneslätt. Nu ser jag fram emot vad du hittar på med den nya gården. Lycka till!

    SvaraRadera