tisdag 3 juli 2012

Recept på flädersaft. Vill ni ha blommor så välkomna till mig.

Jag har så himla många fläderblommor hemma men inser min begränsning och tror inte det kommer bli någon saft i år. Är det någon av er som vill komma och plocka så säg bara till!


Detta receptet hittade jag här på nätet.

Flädersaft30 klasar fläderblommor
2-3 citroner
1,5 liter vatten
1,5 kg socker
50 g citronsyra

Tvätta citronerna noggrant. Skala citronskal tunt med en potatisskalare och skriva citronerna tunt. Skölj blomklasarna och lägg dem tillsammans med citron och citronskal i ett tillräckligt stort kärl. Koka upp vatten, rör ner socker och blanda väl tills allt socker är lösts upp. Rör ner citronsyra och häll den heta vätskan över blommorna. Täck över och låt stå svalt i tre till fyra dagar. Sila därefter saften och frys den saft som inte ska drickas den närmsta tiden, förslagsvis i små plastbunkar.

Som sagt, vill ni ha så hör av er. Jag har 0705-222147.
Det lär även gå att frysa in blommorna så kanske, kanske gör jag det om ingen vill ha...

Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar