lördag 4 juni 2011

Bygger fönster till stallet

Ett av dagens och troligen morgondagen projekt är att tillverka fönster till stallet. Flera gånger under tidens lopp ställer jag mig frågan varför jag inte kan nöja mig med fyrkantiga fönster. Så mycket lättare det hade varit då! Som icke snickare jag är så gör jag på följande sätt:



Jag sätter klädselbrädorna ovanför fönstret jätte tätt. Sen så har jag gjort en mall med formen på bågen som jag vill ha. Sen sågar jag till foder till fönstret av en tjock plywoodskiva. Jag sätter fodret ca 3 cm utanför fönstergluggen. Den undre brädan har jag medvetet gjort lite bredare då jag tycker det är snyggt. Jag skruvar fast fodret och sågar till fönstrets form med sticksåg. Vissa fönster ska jag ha fönsterlucka till och inget glas så att hästarna kan titta ut. Detta är en billig men riktigt snygg variant. En dyrare gör jag på vissa fönster som inte ska gå att öppna. Där sätter jag liknande plexiglas, som heter makrolon och som går att såga till med sticksåg. Denna plast går inte att slå sönder med hammare så jag tänker inte sätta några galler för dessa fönster.
Det tar lite tid att få till denna form av fönster, men jag tycker att det är väl värt det. När fodret sen är på plats sätter jag dit ribben och målar. Jag tror det lilla stallet kan bli riktigt gulligt. Å glöm inte att kan jag så kan ni, jag är ingen snickare!

Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar