torsdag 29 september 2011

Tankar kring ett lantligt romantiskt sovrum.

Idag har jag ägnat dagen åt att fylla mina sinnen med inspiration men även till målning då vädret äntligen var helt underbart. För att börja med det förstnämnda så har jag besökt Råvarulagret i Fritsla. Det är en helt hysteriskt plottrig affär full med underbara saker om man vill inreda i lantlig stil. Jag hittade där en ny familjemedlem som ville flytta till Björneslätt. Det var en smyckeshängare i form av en stilig dam. Hon kommer passa perfekt på mitt badrum, eller som skylt till mina smycken vid någon utställning. Hon är ca 30 cm hög och är trovärdigt nygjord tycker jag.



Efter det gick färden vidare till Gunnemars måleri i Östra Frölunda. Det är lyx att ha en färgaffär så nära. Nu snurrar ju tankarna för fullt på hur sovrummet ska bli. Därför hämtades hos Gunnemars massor av prover på tapeter. Ibland så är jag övertygad om att jag ska ha panel lika hög som i köket, andra stunden att det ska vara en bred golvlist och en annan list ca 50 upp på väggen och allt detta målas i vitt och ovan en lantlig romantisk tapet. Jag vet verkligen inte än hur jag ska göra. Jag vet att jag vill skapa ett romantiskt, lugnt, lantligt sovrum som känns gammalt men samtidigt helt nytt och fräscht.




Jag kommer formligen att frossa i prover ett bra tag framöver. Jag gillar ju serien Anno 1905 som ju är reproduktioner av gamla svenska tapeter. Samma gäller Gammalsvenska tapeter. Men det finns även helt nya tapet som skulle fungera super. Kanske en svag medaljong eller en med rosor. Eller ska jag inte tapetsera utan bara måla? Hmmm, det får växa fram under arbetets gång. Det är verkligen bra att bara kunna sticka bort till färgaffären och låna fler prover. Dom är alltid positiva och hjälpsamma och man behöver inte skämmas om man fyllt bilen med prover och sen inte köper någon tapet. Kanske har dom blivit vana vid min beslutsångest.



Igår fick jag i alla fall röjt en hel del i rummet och laserat taket. På tur står nu att pussla ihop alla golvlister och dörrfoder. Efter det ska jag skura taklisten. Där sitter resterna av det gamla spännpappstaket kvar. Det är bara att blöta upp det och skrapa så lossar det. Sen lär det gå åt litervis med spackel för att få listerna snygga igen. Jag hade turen när jag köpte stället att alla gamla goa lister och spegeldörrar fanns kvar. Bara att plocka ner, spika upp och spackla. Mycket av den rätta känslan i huset sitter i dom gamla fönstren och i listerna.

Nu ska jag fortsätta bläddra i kataloger och gamla tidningar av Lantliv för att inspireras. Jag tycker det är så kul att få inreda från grunden. Ha en underbar kväll vänner!

Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar