torsdag 31 mars 2011

Orkidéer i kulor


Säkert är det många med mig som tycker att det är svårt att vattna orkidéerna lagom mycket. Men nu har jag hittat ett sätta som i alla fall passar mig. Jag har köpt kulor i blomsteraffären som man lägger i blöt så dom sväller.



Sen när växtens rötter suger åt sig vattnet krymper kulorna sakta. Sen är det bara att ta upp kulorna och lägga dom i blöt igen.
Jag börjar med att göra rötterna helt rena från bark och mossa som dom ofta växer i. Sen passar jag på att klippa bort dåliga rötter. Sen är det bara att placera plantan i krukan och fylla på med kulor.
Mina växter ser ut att må bra av detta men jag ansvarar inte för att tipset inte förstör era blommor =) Eftersom det är luft runt kulorna verkar rötterna må super!


Kram Gittan

6 kommentarer:

  1. Kulorna blir alldeles gröna efter ett tag:-))
    Borde kanske byta ut dem då.
    kram mor

    SvaraRadera
  2. Ja det glömde jag att skriva. Kulorna blir till slut gröna och lite geggiga. Då byter jag ut dom. Mina orkidéer har aldrig mått så här bra!

    Mvh Gittan

    SvaraRadera
  3. Hej vet du vad kulorna heter och om man kan köpa i vilken bli affär som helst?

    SvaraRadera
  4. Jag köpte dom genomskinliga i Blomboden i Älvsered. Men för någon vecka sen var jag på en vanlig knallemarknad och köpte blåa och svarta.

    Mvh Gittan

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag undrar om du vet varför kulorna blir gröna och om de måste bytas ut när de blir så? Har haft dessa kulor i cirka en och en halv månad så det känns så tidigt att behöva byta ut dem.
    Tack på förhand! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Vet inte varför det går så snabbt och vad man kan göra åt det. Antar att det är alger. Jag har lyckats tvätta dom en omgång men sen blir dom trasiga. Tyvärr!

      Mvh Gittan

      Radera