söndag 19 februari 2012

Mental träning...


I fredags så var jag på föreläsning nr 1 av 2 i Mental träning för Margareta Ivarsson. Det är verkligen intressant hur våra tankar styr oss och hur gärna tankarna vill gå i samma spår om och om igen. Att bryta mönstret måste vara den största utmaningen, men tänkt vad man med envet måste kunna programera hjärnan med. Enligt Margareta så vet inte hjärnan skillnad på en tanke vi tänker och en handling som vi gör. Därför är det viktigt att kunna se sig själv med slutmålet, se sig som en vinnare, se sig klara ribban på 2.10 eller se sig själv ha ordning hemma, ha stallet färdigrenoverat, se sig själv äta nyttig mat. Inte tänka INTE var en annan sak. Man ska inte säga Jag ska INTE tappa akvariumet som jag bär på, för hjärnan vet inte vad inte är. Därför tolkar den, Jag ska tappa akvariumet som jag bär på! Känner ni igen det. Du står på danmarksfärjan och tittar ner i vattnet och tänker - INTE hoppa, å hela kroppen vill bara ta ett språng rakt ut. Det är som sagt väldigt intressant hur hjärnan fungerar. 

En analys av hur hjärnan har fungerat i helgen ser ut så här: Ställde klockan tidig på lördagen för att veta att snickarhjälpen snart skulle komma. Åt en ordentlig frukost då jag vet att blodsockerfall kan göra att jag har ihjäl den bäste. Så efter ett par timmars arbete och då min käre vän inte ens ville fika, fick jag själv gå loss på bullar för att inte tuppa av. Jag får ett uselt humör utan mat och det vill man inte dela med sig av. Inte heller vill man slösa tid på att äta när man väl har hjälp. Så vi snickrade på och resultet blev så bra. Känslan när bygget gick framåt väcker en sån enorm glädje i kroppen. När vi efter flera timmar så var färdiga med det vi skulle svävade jag lycklig in i köket för att ÄTA. När jag väl intagit en lunch infann sig koman. Så är det alltid när jag inte äter regelbundet. Då funkar inte min hjärna och kropp maximalt. Men efter en svacka var det ut i stallet igen. Städa, sopa och snickra lite. Hurra så fint det blev. Känslan hängde kvar i kroppen, så nöjd efter att ha kommit så långt. Åkte därefter på bio med ett lugn i kroppen och en nöjdkänsla resten av kvällen.
Söndag morgon. Vaknade ganska tidigt. Bestämde mig för att äta bättre mat idag. Fixade och donade både med hästar och frukost. Skulle fortsätta med olika projekt men det visade sig att både det ena och det andra saknades för att kunna fullfölja. Så efter att ha enbart ha plockat saker fram och tillbaka och kl var 14 så blev humöret där efter. Känslan av att va fasen, snart har helgen gått och söndagen farit åt pipan utan att något blivit av. Suuuuuck! Blir inte av med den känslan. Känns som att dagen lika gärna kan ta slut ifall morgondagen skulle bli mer effektiv. Känslan blir så stark när jag inte får presterat något. Sen fick jag hjälp med att fixa lite jobbiga lister i köket, efter det drar jag igång å städar och blir åter full av energi och nöjd över resultatet. När sen gårdagens snickarhjälp kommer förbi och framtida projekt planeras går jag åter igång. Tjohoooo. Här ska fixas. Klockan rusar och hoppsan nu ska jag på yoga. Kommer instudsande och är på topp. Önskar det vore ett hårt pass eller varför inte någon flummig dans. Kroppen är ju så på G. Efter nästan två timmar på en matta, där jag troligen totalt misslyckats med att släppa tankar utan snarare har samlat energi i diverse härliga balansövningar, går jag glad i hågen ut i den kalla vinterkvällen och inser...... att dagen är slut. Nu? Jaha å suck å hmmm...  så var det. Bara att åka hem, blogga och lägga sig.


Antar att ni inser att jag frigör väldiga mängder må-bra saker i kroppen när det händer saker i rätt riktning. När jag uppnår mål, när jag känner mig nöjd med dagens insats, när jag träffar underbara människor som vill hjälpa mig, när jag smider planer och när saker sker som får stället att gå framåt. Jag har nästan planer för varje dag vad jag vill hinna med. När detta spricker blir jag irriterad. Vet inte vad slutanalysen blir. Antingen att ha lägre krav på varje dag. Men då händer det ju inte så mycket. Eller så borde jag planera bättre så sakerna finns hemma så det flyter på bättre. Enligt dom flesta borde jag ta det lugnare, men jag trivs såhär, precis som en pigg häst vill springa.

Jag ser i alla fall verkligen fram till kurstillfälle nr 2 som är den 9 april i Älvsered. Är det någon som vill hänga med så säg till. Föreläsningstillfällena hänger inte ihop så man kan gå på denna även om man missade den första. Det kostar 150kr och är mellan kl 18-21. Kolla  här om ni är intresserade!

God natt vänner.
Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar