onsdag 8 februari 2012

Uppvärmning av gamla hus.


Jag har fått många kommentarer efter mitt inlägg om att husets varmaste plats var i kyskåpet. Jag ska försöka förklara läget här på gården utan att skönmåla något. Först lite bakgrundsfakta. När jag köpte Björneslätt fanns det några elelement och en fungerande vedspis. Huset hade stått tomt i närmare 10år och ryktet sa att den förre som hade bott här hade klagat på att det var så kallt trots att han sov framför vedspisen. Det första vi gjorde var att tilläggsisolera huset inneifrån. Allt enligt konstens regler. Detta gjorde vi trots att tanken med gården då var att endast använda den sommartid. Dom gamla englasfönstren med lösa innerfönster behölls självklart för att inte förstöra gårdens Bullerbykänsla. Alla plockades dock loss, glasen plockades ur och bågarna gjordes trärena. Därefter målades dom och  kittades om. Allt sågspån på vinden östes ut och ersattes med många lager gullfiber. Så långt kändes allt väldigt bra.

Så ändrades planerna och jag flyttade in i huset. Första vintern kom och herre gud vad jag frös. Elelementen som jag hade köpt hade inte en chans att stå emot den enorma kylan. Vedspisen funkade och en kamin. Som jag eldade. När jag eldade i köket så att kaminen glödde hade jag 35 grader vid taket och 2 grader på golvet. Det var olidligt och jag kan än idag inte förstå hur folk stod ut förr. Så fort våren kom så fattades beslutet om att riva ut golven. Sagt och gjort.

 
Från vår bästa sida.....
Alla golven på bottenvåningen åkte helt bort. Jorden under krattades och allt reglades upp på nytt och isolerades noggrant. Nytt golv lades och nu var jag verkligen en bra bit på väg. Självklart lades det ner vattenrör i golvet ifall man ville ordna ett riktigt vattenburet värmesystem.


När detta så var gjort räknade jag och pappa fram och tillbaka på vilket värmesystem huset skulle få för så här kallt ville jag aldrig mer ha det. Det räknades på vedpanna, pelletspanna, jord och bergvärme, luft/luft pump, luft/vatten pump samt vattenmantlade kaminer och kakelugnar. Skulle huset byggas ut för ett pannrum eller skulle uthuset nyttjas och en kulvert leda värmen in? Efter många och långa diskussioner kom vi fram till att det enklaste och faktiskt också det billigaste i längden (att bygga värmesystem med utbyggnad för pannrum och allt måste ju in i beräkningarna, samt pellets eller ved på det) visade sig vara luft luft värmepump. Skulle det visa sig att det inte räckte för att värma hela huset så skulle jag ju inte bli ruinerad av den installationen. Så i höstas satte jag in en riktigt bra som skulle ha bra verkningsgrad även vid låga temperaturer. När det är ett par minus så är det inga problem att hålla huset riktigt skönt men när det kryper ner till -23 grader tre nätter i rad så har inte pumpen en chans att ge värme nog. Inte heller med vanliga element som stöd. Så nu är jag tillbaka till förra årets funderingar. Vad ska jag ha för värmesystem här i huset?

Jag blir både varm i kroppen när jag tittar igenom alla bilder på när jag och farsan klurar på detta med golven och sen går loss med tigersåg och kofot när vi väl bestämt oss. Alltid lika positiva till vansinniga projekt och roligt hade vi verkligen. Farsan som ju byggt både sitt och syrrans värmesystem var mitt bollplank och även den som jag (och även han) trodde skulle fixa till även detta husets. Men nu står jag här och vet inte riktigt vem jag ska bolla alla tankar med. Det känns ensamt. Skit också! rent ut sagt.

Kram Gittan

2 kommentarer:

  1. Ahhh, such a shame :( After so much work, may be it is a great summer house after all .....

    SvaraRadera
  2. Gör som jag...springa omkring naken i huset får man göra sommartid. På med långärmad polotröja, olle, långkalsonger och dubbla raggsockar! :D

    SvaraRadera