onsdag 10 oktober 2012

Hästen har fått ögon


Jag vet inte om ni minns den stora hästskulpturen som jag visat er. Den som jag först gjorde en stålstomme till för att sedan spruta på fogskum som jag skar och sandpapprade tills den fick rätt form. Därefter klädde jag den med gipsbindor och sist ett lager med papper och klister. Nu har den stått och torkat och jag har börjat måla detaljer på den. Kroppen kommer få ha sina tidningar synliga.


Ögon, näsborrar, öron, mun och hovar målas med lackfärg. Sen ska hela hästen klarlackas så den tål lite mer och inte blir smutsig. Den kommer troligen bli lite gulaktig men det gör inget. Det kommer bara se ut som om tidningarna är lite äldre. Troligen kommer jag sen vira ståltråden som markerar man, svans och pannlugg med något roligt material. vi får se vad det blir. Ett riktigt roligt projekt är detta i alla fall!

Nu ska jag ut i skogen för imorgon börjar älgjakten runt huset.

Kram Gittan

2 kommentarer:

  1. wow säger tant här borta...
    Jo du!!När jag var liten så gjorde det på Lekis en kossa av papper o något..Vet du hur man kan ha gjort????

    SvaraRadera
  2. Köp lack med kvalitet, helst en bra båtlack, den gulnar inte och har bättre hållbarhet än en vanlig lack.

    SvaraRadera