onsdag 3 juli 2013

Snickarglädje och gavelornamen

I Bohuslän finns dom mest vackra gamla hus jag sett. Oftast med verandor, snickarglädje, gavleornament och otroliga utsmyckningar kring fönster och dörrar. Det vore en fantastisk dröm att en dag få renovera ett sådant hus! Men tills dess får jag öva på det jag har. Det är en hel del pyssel kvar med att få till den där riktiga charmen på Strömsåsen. Men en dag kommer vi nå fram. Som tur är så är min sambo riktigt duktig även när det gäller snickerier.


Idag tog jag och cyklade en runda på ön. Jag är ute och tapetserar åt min kära mor. Som tur är har min syster redan gjort grovjobbet så jag bara slipar och tapetserar. Det passar mig fint. Men som sagt, för att vila ryggen tog jag en cykeltur på ön för att studera snickarglädje. Kunde inte med att stanna och fota hus som värsta turisten. Men här finns otroligt vackra hus ska ni veta. Tror jag ska göra något liknande runt fönstren på balkongen uppe. Kanske, kanske kommer vi även sätta tillbaka dom gamla halvrunda fönstren som tidigare har suttit uppe i gavlarna. Dom ligger nämligen sparade på vinden! Sånt gillar jag.

Har även hittat en riktigt bra sida som heter snickargladje.se där man kan se olika stilar (många bilder från Hönö och även hitta mallar). Dessa måste studeras vidare. Nu ska jag fortsätta tapetsera!

Ha en riktigt go kväll vänner!

Kram Gittan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar