tisdag 16 juli 2013

Tullhuset Hönö - snygg hängare



Tullhuset på Hönö är en fantastisk fisk och skaldjurs restaurang som ligger på piren ut mot Vinga. Tidigare var där just Tullhus. Nu ville jag tillverka en hängare att ha i stugan där ju temat är vatten. Så senast jag var ute på ön så var jag ute och vragade. Jag hittade många härliga plankor och valde en gott sliten grönmålad bräda till detta projekt. Jag bestämde mig för att skriva just Tullhuset Hönö på det. Det byter massor av olika saker för mig. Inte bara det att dess ägare var jultomte för mig och mina syskon när vi var barn utan även för att jag älskar att vara där, så nära havet, och njuta av den goda maten.


Jag började med att använda mina textmallar och skriva dit bokstäverna. Sedan målade jag dit den vita akrylfärgen. När den torkade sandpapprade jag över den så den såg bortnött ut. Sen återstod den kluriga uppgiften att hitta charmiga krokar, alternativt gamla smidda spikar. Jag var och helt gick igenom en kompis lada men fann inte dom saker jag sökte. Så när vi var ute och åkte en dag så svängde vi in till en byggnadsvårdsbutik och hurra där fanns NYA stora handsmidda spikar. Tyvärr såg dom lite för nya ut så väl hemma igen grävde jag ner dom i rabatten och vattnade. Två dagar senare var det bara att gräva upp dom och tvätta av dom. Nu såg dom inte längre nya ut.


Jag förborrade brädan där spikarna skulle sitta för jag var rädd att det skulle bli sprickor i trät nu efter allt jobb. Sen slog jag i spiken lite för långt och krökte dom uppåt på baksidan och slog till rejält så dom verkligen blev kvar. Nu är kläd/prylhängaren klar. Ska bli så kul att få sätta upp den och inreda mer nere i stugan nu när hyresgästen flyttat ut. Jag älskar den lilla stugan!


Nu har det blåst i flera dagar så det blir till att ge sig ut och vraka igen! Hoppas på bra "fångst" även denna gång. Ha en riktigt go sommardag vänner.

Kram Gittan

1 kommentar:

  1. hi, danke für deinen lieben Kommentar auf meinem blog ! Jetzt gehe ich deinen schönen blog anschauen !
    Liebe Grüße von der naehmeise

    SvaraRadera