lördag 16 april 2011

Tillverka egen blåstenssalva

Har dammat av en annan gammal dator i hopp om att kunna blogga lite. Jag har testat att göra blåstenssalva, ni vet den salvan som var super till bärrandsröta, men som förbjöds i Sverige. Den bestod ju mest av kopparsulfat som ju trängde in i hoven och tog död på bakterien som åt sig in i hoven. Men som sagt, salvan har sedan länge varit förbjuden och jag har letat med ljus och lykta efter ett bra allternativ men inte hittat något. Då jag pratat med bönderna har dom ju sjukdomen Klövspalt som är samma åkomma men på ko istället för häst. Till kor gör man ofta ett bad av kopparsulfat som korna får gå i, men jag vill ha en kletig salva som sitter kvar bra i hoven. Så jag fick fixa till det själv. Jag fick lite kopparsulfat av en bonde och köpte en burk klöver vaseline. Jag blandade bara detta nogrant å nu ska jag testa det. Utvärdering kommer senare!

Kram Gittan

1 kommentar: