söndag 9 oktober 2011

Pardörrarna är på plats!

Den som söker ska finna, som jag skrev i inlägget här om dagen. Jag har länge varit på jakt efter ett par passande pardörrar att ha mellan vardagsrummet och blivande sovrummet. Igår fann jag dom! Dom har perfekt bredd men är 10cm högre än jag hade tänkt. Men det kan jag leva med! Dom är helt rätt. Fint skick och alla rutor hela. Igår skrev jag att jag skulle ta det lugnt på kvällen. Men vad gör man när man just har blivit lycklig ägare till dessa dörrar och killen erbjuder sig att sätta in dom. Man ropar Jaaaaa å sätter igång. Fram med cirkelsåg, tigersåg, skruvdragare, ja alla möjliga verktyg å framför allt fram med dammsugaren.


Där de nya dörrarna skulle sitta satt innan en vanlig spegeldörr. Vi tog bort lister (för vilken gång i ordningen vet jag inte) och tog bort karmen som turligt nog var skruvad. Sen tog vi cirkelsågen och tog bort spånskivan i den nya dörrens karmmått för att se hur reglarna inuti väggen såg ut. Det var som jag mindes grova stående plank. När dessa var borta var vi noga med att få ner tröskeln i rätt läge. Tidigare har vi gjort det misstaget att ställa tröskeln på golvet vilket ger en på tok för hög tröskel å många blåa tår.


 Så sent i natt kom dörrarna på plats. Å när jag vaknade i morse, såg frosten liggande på ängarna utanför, tittade jag på mina nya dörrar och bara njöt. Tänka när dörrfodret kommer på och den gröna färgen kommer bort. Då blir detta bara helt perfekt!


Tack snälla för dessa dörrar! Ni vet minsann hur ni ska göra mig lycklig!
Nu rycker det i renoveringstarmen. Måste kila! Solen skiner, frosten börjar ge sig och det sprakar från kaminen på övervåningen. Nu är livet på Björneslätt underbart!

Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar