söndag 20 maj 2012

Att prioritera.

 Att prioritera är inte min starka sida, jag är en ständig tidsoptimist. Långhelg, gott! Vad ska jag då hinna med? Stängsla, hjälpa kompis i sin blomsteraffär, åka till Hönö och hälsa på, tvätta lada, mura och kanske börja måla, rida, grilla, ha det gott, ta sovmornar, blogga.... Ja men hur gick det då? Som vanligt, jag hann hälften. Men det blev ganska mycket gjort och många härliga stunder. Men det jag inte hann var att blogga så ofta. Så här kommer lite bilder ifrån saker som fört det hela framåt på gårdarna.

Det betas flitigt på Björneslätt.

Lusen som ska föla i juli börjar bli riktigt rund och go och i ett mycket bättre skick än vad hon var en period i vintras. Nu mår hon åter super och hon är den häst som ska få flytta först till Strömsåsen eftersom hon ska föla. Håller alla tummar jag har att hon inte ska få fång när hon kommer dit.

Lusen som är dräktigt med Stackarps Diplomat.

Stängslingen på Strömsåsen har flutit på bra och tråden börjar komma på plats. Det har dock tagit längre tid även det här för det fanns en massa vindfällor som var tvungna att tas hand om först. Vi väljer att låta hästarna gå i skogen också. Det är skönt för dom att ha skydd och lite att gnaga på. Hästarna är nu avmaskade och redo för flytt. Målsättning är att flytta dom nästa helg. 

Hagen ner mot ån.

Jag har även gått loss med högtryckstvätten och tvättat allt murat på ladan. Som ni ser på bilden så var det väldigt grått innan. Här har jag tvättat halva långsidan. Sen ska det putsas och målas vitt på nytt. Det kommer bli så himla fint.

Allt svart/grått mögel ska bort!

Jag gick även loss en dag med sekatören på vildvinet som slingrade sig okontrollerat upp på taket, in vid farstun och in bakom klädselbrädor. Jag passade även på att ta en del av kaprifolen som inte mådde så bra.

Entrén växer igen.

Det slingrar sig upp på taket.

Lite frisering vid entrén.

När jag var klar kom en kompis förbi och upplyste mig om att det inte var vildvin utan klätterhortensia. Tur att dom klarar en rejäl beskärning. Trädet för köksfönstret, som lär vara supergoda päron, beskärs först till hösten. Tror att det är rätt tid att göra det då.
Under alla slingerväxter hittade jag löjtnantshjärta och en gammal ros. Ska bli spännande att se vad det blir av den.

Sen har jag börjat med ett riktigt roligt projekt när det gäller sovrummet och sängen. Bilder kommer inom kort. Riktigt kul! Tyvärr har jag inga bilder ifrån besöket på Hönö, men som ni vet finns det inget som slår Bohuslän en solig dag! Att ha släkt där ute är att ha tillgång till dom bästa av världar.

Kram Gittan

2 kommentarer:

  1. Är vansinnigt nyfiken på vart du bor??? är oxå newforestägare av mindre slaget, kul att få kontakt med likasinnade!!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika.

    Jag bor i Mårdaklev där jag har mina kusar. Ser fram emot årets föl som är beräknat till juli. Jag föder upp New Forest i liten skala och har glädjande nog flera fina ungston nu. Den 16 juni ska vi ha en uteritt här med egen häst, mat och dryck och underbara skogsvägar. Ta med dig hästen och kom vet ja!

    Mvh Gittan

    SvaraRadera