tisdag 22 maj 2012

Underbar dubbelsäng av gammal soffa.

När så äntligen sovrummet var så gott som klart, förutom elementet som jag inte har fått tag i färg till, var det äntligen dags att inreda rummet. Dubbelsäng är ett måste.... men vad ska vara som gavel?
Jag var länge inne på att använda en gammal spegeldörr. Men så slog mig plötsligt en tanke. I vardagsrummet på Strömsåsen stod denna fina gamla soffa som dock var omklädd i ett fruktansvärt tyg. Den ska bli en dubbelsäng! var tanken som kom farande.


Tyget slets bort och under fanns det lite gulnade undertyget. Redan där kände jag att detta kommer bli ett vansinnigt roligt och annorlunda projekt. Allt fult tyg togs bort och soffan bars på plats. Tanken har hela tiden varit att inte förstöra soffan utan den ska lätt gå att använda som soffa igen ifall man ångrar sig.




Sen var det dags att regla. Eftersom utdragslådan är högre upp ifrån golvet än själva botten i soffan så var det bara att såga ut i reglarna så det blev en jämn nivå. Man vill ju varken få allt blod i huvudet eller i fötterna när man ligger i sängen. Reglarnas tjocklek gör att soffans ben är någon millimeter upp ifrån golvet så dom inte ska ta stryk. När snickeriet väl var klart och allt jämt och fint så lades madrasserna dit.





Det blev en annorlunda och häftig säng. Tanken är att Strömsåsen ska bli lite "finare/rikare" hem än Björneslätt. Det är inte så roligt att inreda två hus likadant så därför tänker jag så. Men det är inte så lätt. Jag älskar stilen på Björneslätt så detta blir verkligen en utmaning.






Ute i ladan hittade jag det gamla bordet som ni ser intill soffan. Jag fick skura av det rejält efter troligen många år på rännet. Böckerna är de gamla religiösa böckerna som även dom lämnades kvar. Den stora maffiga fotogenlampan stod inte långt ifrån soffan i vardagsrummet och nu gör dom åter sällskap i sovrummet. Det är en utmaning att inreda snyggt och charmigt, utan att det kostar kosan och med så mycket som möjligt av det som var kvar i huset. Nu gäller det att hitta snygga kuddar och ett överkast som passar in. Det lär jag inte hitta i huset. Har ni några tips och idéer så säg till. Min mamma har sytt dessa underbara kuddar men jag vill ha fler i lite annan stil... har jag tur kanske hon läser detta ;)



Jag är riktigt nöjd med resultatet. Hoppas ni fick inspiration att gå loss på era egna udda projekt!

Kram Gittan

9 kommentarer:

  1. Riktigt fint.
    Är det meningen att du själv ska bo där eller vad är tanken?

    SvaraRadera
  2. sååå fint det blev! önskar att jag hade din idérikedom!

    Kram Elaine

    SvaraRadera
  3. Tanken är att vi kommer flytta in på Strömsåsen och Björneslätt som nu står klart hyrs ut veckovis. Där kommer även arrangeras kurser och evenemang.

    Mvh Gittan

    SvaraRadera
  4. Jag läser och syr gärna..du får komma med idéerna:-))
    Det var ett fint sätt att återanvända soffan.Linnetyg runt passar fint.
    Kram mor

    SvaraRadera
  5. Imponerande! Jag tänker genast att ett gammeldags virkat överkast skulle vara fint...

    SvaraRadera
  6. Jag läser ju din mammas blogg och vet att hon har en helt oklanderlig smak och du bevisar ju att "äpplet inte har fallit så långt".
    Be Gudrun om några av hennes vackra broderi och lapptekniks saker. De är "pricken över i" och förgyller verkligen platserna de placeras på.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Då har Ni flyttat in i mitt gamla pojkrum! Jag blir så glad av att se att mitt gamla Strömsåsen lever vidsare. Häftigt att Ni kunde utnyttja "gamla soffan", så kreativt och hoppas att Er sömn blir god.
    Hälsningar Bengt-Ove

    SvaraRadera
  8. Vilken UNDERBAR säng!! Blev ju till och med sugen på en sån själv! Du har så mycket bra ideer, hade varit glad om man ens haft hälften :)

    SvaraRadera
  9. Urtjusigt helt enkelt, ser verkligen ut som en säng med tillbehör från ett "finare" hem :)
    Jag som kommenterar är Gunilla från Höghult som just har köpt Bills hus i Älvsered, toppen tycker vi!
    Även jag har en hemsida som du är välkommen till
    www.hoghult.zoomin.se
    Vi ses snart
    kramar
    Gunilla o Svenne

    SvaraRadera