söndag 6 maj 2012

Det rör ju på sig!

Kattugglan i hallen är dock en sak som INTE rör på sig!
Det är en underbar känsla av att saker går framåt. Gårdagen ägnades ju mest åt Diva även om ett par timmar lades på snickarboden. Jag vet inte om ni minns någon bild som jag la ut i början som visade ett hängande fuktskadat innertak i snickarboden. Det revs ner men taket under var delvis trasigt, delvis rasade spån igen. Så ny panel började sättas igår och blev klart idag.




Det känns så kul att äntligen få en riktigt bra snickar bod där jag kan gå loss. Allt ska bli ljust och lättskött här inne så planerna är igång för fullt.

Men det var svårt att hålla sig inne en dag som denna. Solig men i och för sig lite kall. Men vi fick börjat på att anlägga en väg ner till ån. På höger sida om vägen blir det en vinterhage som kommer sträcka sig in i skogen och till lösdriften. På vänster sida kommer vi ta hö samt ha som hage och kanske, kanske blir där i framtiden en ridbana. På var sida om vägen, där gräsmattan tar slut och åkern börjar, vill jag sätta två gamla grindstolpar i sten så att vägen sen kommer se gammal ut när den blir välanvänd. Är det någon som har ett par stolp på lager så säg till.




Det är väldigt mysigt nere vid ån och det är få saker som är så avkopplande som att gå ner dit på kvällen. Det blir skönt med en väg när när man ska bära ner kanoten.

Men efter detta så har jag avreagerat mig i stallet också. Där har jag fått välbehövlig hjälp. Tanken slog mig medan vi höll på att riva att man kanske skulle bygga saker av fårskit. Det är vansinnigt hållbart. Vem brukar behöva mocka med yxa för att få ut kakorna?





Sen tog killen ner dom gamla rören till mjölksystemet och jag gick loss med kofot och fick ner allt runt foderbordet. Det blir värre när betongen ska knackas bort... Men det är då det. Nu är jag mest nöjd över hur långt vi har kommit. Det är underbart att få slita och slänga och planera och klura. Man somnar så himla gott då!



Eftersom jag har förstått att jag har riktigt duktiga läsare här på bloggen så ber jag ER nu om hjälp. Jag har gått runt lite i trädgården och hittat växter som jag är osäker på. Är det någon som med hjälp av bladen kan säga vad det är?

Luden knopp

Tistel eller vallmo?

Ogräs eller finare?

Röda spröda blad.

Nu får min kära mor skämmas när jag inte kan växter som kanske är jätte vanliga. Det är som när jag och killen försöker komma fram till vad det är för en fågel som flyger förbi, då brukar svaret bli en ANKA. För här finns inga Galar eller Ålerkråker och ingen makkel eller röspötta i ån. Då är det inte lätt för en före detta öbo att hänga med.

Nej nu är det dags att gå och lägga sig i fullmånens sken. Nöjd över allt som blivit gjort och över att det känns så väldigt bra att vara på Strömsåsen! Men jag längtar efter att dra igång uthyrning, kurser och aktiviteter på Björneslätt så att fler få ta del av gården. För Björneslätt är ändå Björnslätt!

P.S Dagens bästa fynd var två spegeldörrar med karm, exakt sådana som finns på övervåningen. Kommer bli super på nedervåningen. HURRA!!!! D.S

Kram Gittan

1 kommentar:

  1. Jösses, så mycket skit......Stackars Bill!
    1.tovsippa 2. vallmo 3.pion-kanske 4. astilbe

    SvaraRadera