lördag 12 november 2011

Julfint med material från naturen.

Som jag lovade igår så har här idag grejas och tillverkats kransar och arrangemang för fullt. Det har varit en helt underbar dag och vi har haft det riktigt bra. Jag tänkte visa er lite enkla och väldigt billiga saker att göra nu inför vintern, inför advent och så även inför jul. Men det är bra att göra dom nu medan det är mjukt ute och mossan inte ligger gömd under ett tjockt snötäcke. Så i går eftermiddag åkte vi till våran skog och plockade grenar och mossa. Vi valde olika sorters mossa för att få skiftningar i det gröna. Där dom självsådda granarna växte för tätt tog vi några små plantor med rötterna och allt. Det är lyx att ha egen skog. Om ni inte har tillgång till detta har jag egentligen inget bättre tips än att fråga någon som ni vet äger skog om ni kan få köpa några plantor.

Idag har vi bland annat gjort helt underbara mosskransar som ni alla klarar av att göra. Först virade vi en stomme utav halm och ståltråd. Gör ni detta ordentlig så går det att återanvända stommen år efter år. Där efter la vi på stora "kakor" av mossa som lindades fast med grön ståltråd. Titta så otroligt läckert det blev.



Vi gjorde även charmiga små arrangemang att ha utanför dörren. I en gammal gjutjärnsgryta planterades en liten gran som sen fick ett täcke av mossa runt sig. Små rödmålade trähjärtan fick lysa vackert på några av grenarna.


 En gammal kopparlåda, som har suttit intill en vedspis och varit fylld med vatten, fick bli nästa sak att plantera i. I denna sattes små granar och murgröna. Även här lades ett täcke av mossa runt om.



Sen satte jag mossa i mina underbara rostiga ljusklot. Vilken underbar effekt med det rostiga ihop med den gröna mossan. Så häftigt det är att kunna ha dom både till ljus, blommor på sommaren och mossa eller marschaller på vintern.



 Det ska bli kul att placera ut dom här arrangemangen på trappan och kanske på uteplatsen när det väl är dags att pynta där. Men det är skönt att dom är klara så nu är vi redo för snön. Å till våren planterar vi ut granplantorna igen. Är det inte toppen!?!

Kram Gittan

1 kommentar:

  1. Ser så lätt ut. Men det vet vi ju Båda att det jag tar i blir då inte så där fint..Hjälp vad klantig jag är.
    Fina saker ni har gjort.
    Lena.p

    SvaraRadera