tisdag 23 april 2013

Från skräp i uthus till gulligt skåp inne



Fick ett slitet, trasigt och mögligt skåp för ett tag sedan. Det hade stått länge i ett uthus och var som sagt i dåligt skick. Lister saknades och faneren var trasig. Jag tror att det är en del av en sån där stor pigtittare (undra om det heter så när den är jättestor) och som har två små skåp på var sida om sig.

Jag började med att tvätta den och limma fast den lösa faneren. Jag tog bort dom lösa listerna så den såg lika dan ut överallt. Sen grundade jag det som jag vill skulle bli vitt med en häftgrund.

Jag spacklade och slipa alla ojämnheter och även runt spegeln på dörren där det tidigare suttit en list. Sen limmade jag fast en gipsängel på dörren och målade allt tre gånger tills jag blev nöjd med resultatet.



Ängeln målade jag lite lätt med guldfärg för att passa till beslagen. Träet polerade jag med möbelpolisch.




Snacka om att det blev en söt liten möbel av det. Så snälla släng inte era gamla möbler som står i uthusen. Jag hämtar och köper dom gärna. Det är så roligt att rädda dom från mögeldöden.

Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar