torsdag 28 juli 2011

Grovingången del 5

Äntligen går arbetet vidare med grovingången. Det har varit ovanligt motigt sista tiden. Känner mig trött och tankarna snurrar för fullt. Men som sagt, äntligen går allt vidare. Den delen där tvättmaskinen och garderoben ska stå är nu äntligen gjuten. Det är lyx att ha sand under matjordslagret ute för det är bara att hämta sand till gjutningen. Sedan har vi kommit igång med reglingen av taket och väggarna. Det ska ju bli öppet i nock så det gäller att tänkta till lite extra. Var ska det vara synliga bjälkar? Var ska det vara belysning? Hur stora fönster ska sättas in utan att förstöra huset utseende? Man får inte glömma att fönstren är husets ögon och sätter man in fel typ på ett gammalt hus kan charmen helt förstöras. Jag googlade runt lite när det gälde att hitta fönster. Leta länge på blocket men stötte inte på något bra så jag sökte vidare på fönsterleverantörer och stötte på Alfafönster i Halmstad. Så nu är två nya fönster införskaffade. Vita underhållsfria plastkarmar och klart bättre än 1glas som satt där innan. Dom känns verkligen prisvärda för oj vilket bra pris, men nu var det i och för sig fasta som köptes vilket ju är betydlig billigare än öppningsbara. Men letar ni fönster så kolla gärna in deras sida för dom hade verkligen bra priser!


Lusen som jag ju berättat har varit sjuk mår som sagt riktigt bra nu. I år är hon betydligt mindre beskyddande mot fölungen vilket har resulterat i en underbart gosig fölunge. Så fort jag ropar på dom när dom går i hagen illskriker hon till svar och kommer springande. Hon älskar att bli kliad medan Lusen äter kraftfoder. Hon går gärna med mig när jag ska lämna hagen, men där går gränsen för Lusen. Då kommer hon med bestämda steg och med öronen bakåt och hämtar hem henne. Men underbart är det att ha en nyfiken och gosig fölunge. Hon skiljer sig helt från sina syskon som var rädda länge.


Nej nu blir det att lägga sig och läsa Robert Gustavssons biografi Från vaggan till Deadline. Än så länge är den riktigt bra!

Måste bara passa på att berätta att jag är så glad för att det äntligen har börjat rulla på lite vad beträffar mina glada "fultavlor". Jag har målat flera nya som jag har glömt att visa här. Lovar att jag ska skärpa mig!

Kram Gittan 

2 kommentarer:

  1. Du behöver inte skärpa dig. Vi följer dig iaf :)

    SvaraRadera
  2. Önskar en fortsatt skön Augustidag,,kram

    SvaraRadera