tisdag 11 september 2012

Spår i sanden

Vänskap är som spår i sanden, 
dom måste ideligen trampas upp annars försvinner dom.


En tavla med den texten fick min pappa i present en gång när han fyllde år och jag har ofta läst dom raderna. När jag går där på stranden dyker dom ofta upp. Det gäller ju så mycket mer än vänskap, kanske framförallt kärlek! Man kan inte ta folk i ens närhet för givet. Oftast tänker vi att allt är som det är och alltid kommer vara och så går en dag efter en annan, månader blir år och hoppsan vart har jag fört mig själv. Men när någon man älskar försvinner från jorden så får man sig en tankeställare. En lärdom. En riktigt bra en. Kanske är jag sen med att komma på det, men man lever verkligen bara en gång och under den tiden gäller det att skapa sig ett liv som man trivs med. Umgås med människor som får en att skratta, växa och må bra. Att umgås med folk som skapar intriger, konflikter och som stjäl din glädje ger ingenting - undvik dom. Gör saker som får dig att må bra och sätt upp mål. Har man mål är det mycket lättare att nå dom. Skriv ner dina tankar om vad som får dig att må bra och hur du vill ha ditt liv. Varför inte även ta med sånt du vill få gjort och ställen du vill ha besökt. I december varje år sätter jag upp mål för det kommande året. I år har jag snart nått alla mina mål. Men listan blev lite konstig då det ju inte fanns med att köpa en gård till just i år. Man får självklart lägga till saker under året, så stelbent kan man inte vara. Saker och ting förändras ju... Inser att jag nu har levt över 30 år. Innan dess är livet en oftast självklart. Så var det för mig. Men nu katten ska jag se till att nå dom mål jag vill. När man en dag ligger där och drar sina sista andetag så lär man Inte ångra det man gjort utan det man inte gjort!

Som jag ser det så finns det två sätt att se på livet. Antingen låter man livet föra en dit det vill eller så ser man till att ta sig dit man själv vill. Jag föredrar det sista. Slumpen kommer ändå att vara där och putta en hit och dit. Men endast jag själv kan veta vart jag vill och se till att ta mig dit. Det är jag skyldig mig själv!


Kram Gittan

2 kommentarer:

  1. Du får gärna tavlan om du vill ha den.
    Kram mor

    SvaraRadera
  2. Ett förhållande är som ett företag - det behöver omvårdnad för att hålla. Njae, inte lika fint som dina tänkvärda ord.. Kram!!

    SvaraRadera