lördag 8 september 2012

Underbara Skagen


För ett tag sedan tog vi en sväng till Skagen. För att komma iväg, för att ta det lugnt, för att plocka sten... det sista är som en last för mig. Det går inte att åka någonstans utan att ha stenar med sig hem. Skagen är ett underbart ställe. Förr seglade vi ofta dit med skutorna. Jag minns fisklukten i hamnen och hur man sent på kvällen klättrade upp i masten och satte sig för att se lanternorna från stora fartyg långt ut till havs. Hur vi på dagarna gick med elever upp till Skagenmålarnas museum för att se på dom stora vackra målningarna. Vi gick även ut på grenen för att uppleva det häftiga där längst ute på spetsen där haven möts. Och självklart besökte vi någon liten pub på kvällarna. Underbara minnen som jag alltid kommer bära med mig.


Så nu har jag åter varit där. Denna gången kom vi landvägen med bil. Då får man ännu mer stenar med sig =). Ett givet besök var på ovannämnda museum och ett flertal stränder. Det sägs att det är ett annat ljus över Skagen, i september är det ett blåare ljus, och det stämde verkligen.

Vi var även vid den igensandade kyrkan....


...och på ett annat häftigt ställe som hette Bolcheriet (klicka på namnet för att se deras hemsida) där unga killar tillverkade underbart goda och häftiga karameller. Titta hur dom har gjort text i dom. Dom visade hur dom tillverkade och hade samtidigt försäljning. Ett stort tips till er som åker till Skagen!



Nästa gång hoppas jag faktiskt att jag åter kommer dit med båt. Men just nu vet jag inte hur det ska gå till. Men drömma kan man alltid göra! Kan undra vad denna ludna krabat drömmer om....


Kram Gittan

1 kommentar: