fredag 12 augusti 2011

Cesar har kommit "hem"!


För någon kristen kanske den överskrifter betyder att personen har avlidit eller äntligen blivit frälst, men för mig betyder det något helt annat. Min gamla trotjänare har flyttat till Björneslätt. Jag fick Cesar på inridning när jag bodde på Hönö, när han knappt var tre år, och till min stora glädje fick jag honom sen i present av mina älskade föräldrar när jag fyllde 18. Han var med när jag flyttade hemifrån, när jag jobbade som hästskötare, när jag bodde i Anneberg och i Västra Frölunda, när jag studerade till lärare och slutligen flyttade till Öxabäck. Hela tiden var han med. Som en fast punkt i tillvaron. När jag flyttade till Anneberg köptes Cimon´ in som sällskap och dessa hängde ihop väldigt länge. Men när jag satsade på Cimon´ i körning allt mer kände jag att jag inte gav Cesar det han ville ha så när han var 14år sålde jag honom. Jag har aldrig varit så ledsen över ett djur i hela mitt liv och ändå så var det ju jag som gjorde valet. Han hamna på ett superbra ställe där han har bott hela tiden. Jag har inte klarat att hälsa på honom på alla år men när ägarna så hörde av sig i våras och undrade om jag ville köpa tillbaka honom åkte jag dit. Han var i otroligt fint skick och det gick inte att se att mannen hunnit bli 20 år! Vi grät alla floder när jag hälsade på honom men det ena löste det andra och idag hämtade jag "hem" honom och allt känns så otroligt bra. Tänk vad ett djur kan betyda för en. Jag gråter bara jag skriver detta för jag är så lycklig. Tack alla som gjort detta möjligt och tack till familjen som haft honom i dessa år och som skött honom så otroligt bra. Hoppas han har många år kvar som lekfarbror och tryggt sällskap å inte minst som ridhäst till mig.


Cesar Albi´orix är undan det nordsvenska diplomstoet Brisita och efter den godkända newforesthingsten Fredrikbergs Ali. Han är maxad d-ponny. Interssant att mina två bästa hästar under alla år är korsningar med eller har nordsvensk och newforest i stammen. Han och Japp är verkligen lika.

Nu har jag just sprungit en runda, snart är det ju Lidingöloppet, så det är bara att låta duschen skölja bort glädjetårarna. Sen ska jag iväg och äta räkor. Vilken underbar dag!!! Å imorgon får jag snickarhjälp i stallet. Livet kan verkligen vara super. Tack alla som bidrar till det!



Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar