fredag 5 augusti 2011

Usel på att semestra.

Hej vänner, nu är jag hemma igen. Jag har varit med killen på semester, en helt underbar semester egentligen med sooool i massor och bad och båtar och museum och shopping och loppisar och stenar och vrakved och god mat och... ja just det. Jag är usel på att semestra! Jag tror att den egentliga meningen med semester är att ta det lungt och ladda batterierna. Men när vi ger oss iväg är vi just ständigt på väg. På väg efter nya platser, efter upplevelser som berör, massor vill hinnas med och dagarna fylls av någon jakt på något annat. Det är så typiskt mig att inte kunna stanna upp och vara här och nu. Livet har så mycket att ge och jag vill hinna med så mycket som möjligt.
Jag läste en dag en artikel om en konstnär som sa att kreativiteten aldrig tar ledigt. Detta är ju på gott och ont. När jag får alla nya intryck under en semester, när jag gör dom där loppisfynden, ser dom där tavlorna och inredningsdetaljerna, när jag ser dom där byggnaderna och går längs kajerna och tittar på båtarna, spinner min hjärna för fullt. Jaaaa, det är ju just så som jag ska göra hemma.... inte precis så utan om jag istället gör så..... jaaa, det ska jag och sen ska jag göra det..... Tusen nya projekt och tankar tar form och jag har mer att göra när jag kommer hem än när jag åkte. Men nu är jag full av skaparlust å guuuud så många underbara loppisfynd det blev.

För att snabbt sumera semestern så gick den följande rutt med några ytterligare stopp:
Mårdaklev - Bohuslän - Åland - Mårdaklev



Vi hade fantastiska dagar hela tiden. Bohuslän var som bäst och det blev kräftfiske, cirkus (tänk att man stöter på Älvsereds stolthet just på Hönö), sol, bad, båtturer till holmar och till Vinga och bäst av allt trevligt sällskap med nära och kära. Sen drog vi vidare till Åland. Detta gytter av öar som var helt olikt bohuslän. Den yttre skärgården var i och för sig mest karla klippor men resten av öarna var lummiga. Samhällena var små och bygnaderna charmigt gamla. Just den typen som jag älskar. På en del ställen uppe på dom stora öarna var det väldigt kargt och små tallar kämpade sig fast på hällarna. Den Åländska röda graniten krossades och användes som grus till dom många vägarna på ön. Det var fullt med grusvägar, även fram till stora hotell. Dom gick likt ett träds rötter ner mott vattnet. Men i slutet låg alltid en stuga eller två. Det var privat och svårt att hitta ner till vattnet på andra ställen än dom utmärkta badplatserna.



Fastän vädret var oerhärt fint blåste det alltid lite småkallt och man vill inte föreställa sig vintrarna där. Trots att detta var en väldigt vacker plats var det otroligt lite turister här. Dom flesta lämar aldrig färjorna utan handlar det dom ska och får (plus lite till) och återvänder sen till Sverige.

Men som sagt, nu är den värdelösa semesterfiraren hemma igen, full med idéer och projekt. Skissblocket ligger framför mig fylld av skisser och Att göra listor. Imorgon ska jag sätta fart! Nu ska jag tvätta mitt senaste loppisfynd. Jag lovar att berätta mer om dessa senare.

God natt och hoppas ni har vilat upp er mer än vad vi har gjort. Imorgon ska jag INTE ställa klockan, tror jag....

Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar