lördag 25 januari 2014

Nya projektet - en eldstad.


Som jag tidigare berättat så håller jag på med ett stort projekt på bortaplan. Jag har fått glädjen att helt rita om nedervåningen på ett hus. Väggar ska bort, kamin in, nytt kök, nytt tak och helt ny stil. Det är ett vansinnigt roligt projekt och jag är så glad att jag fått möjlighet till detta. Jag har tänkt att lägga ut lite bilder under tiden. Jag gjorde ett försök att ta en panoramabild så ni ska få en blick av helheten. Det är därför brädor och tak ser böjda ut.

Jag tänkte börja visa lite bilder på eldstaden. Där det tidigare var en garderob blir det nu en inglasad kamin.


Bakom väggen där stolen stod fanns en garderob. Den revs bort, likaså väggen. Eftersom huset har ett murat valv i källaren var det bara att riva bort allt ner till betongen. Sen skaffade vi snygga slipade stenar att ha som gnistskydd på golvet runt kaminen och även på golvet inne i vedförrådet. Dessa murades fast på golvet. Väl uträknat så att det nya golvet ska hamna i jämnhöjd med stenarna.


En duktig fackman fick sätta in kaminen och dra alla rör samt mura. Ovanför kaminen är ett tomrum där varmluften samlas och går ut genom gallren. Om man vill kan man här sätta in en fläkt där för att få ut värmen ännu mer.


Det kan tyckas att murstocken ser stor ut men ni ska få se. Den ska bli vitmålad och sen ska det bli något väldigt ovanligt på den. Fortsättning följer...

Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar