måndag 23 april 2012

Underbara gamla dokument.


Att renovera och röja på Strömsåsen tar ibland väldigt lång tid. Framför allt när man hittar en till synes tråkig väska i uthuset....


....som visar sig innehålla helt underbara gamla dokument. Titta bara på dessa dokument från Svenska Lifränteförsäkringsbolaget Framtiden, Stockholm, Barnförsäkring å barnets liv från 1918.



Eller alla dessa gamla brev rörande begravningar. Bland dessa kan säkert hälften av alla människor i byarna runt omkring finna någon avlägsen släkting. Det var en gedigen bunt. Jag älskar dom handskrivna adresserna och frimärkena med dess stämplar.


I väskan låg även gamla lånehandligar på gården från 1913. Många av dessa dokument kommer användas som "prydnad" inne i huset när renoveringen har tagit fart. Jag är så glad att det är så många detaljer kvar som hör till gården. Det kommer ge stället en underbar känsla. Och alla ni som har minnen och historier om gården. Skriv gärna ner dom till mig. Det är så roligt med alla ni som tittat förbi och berättat saker, men hur katten ska jag komma ihåg alla? Vill ni skriva ner lite till mig är jag er evigt tacksam. Och tack än en gång för att vi fick köpa Strömsåsen.



Avslutar andaktsfullt med den Liturgiska ordningen vid Vespergudstjänsten i Kalvs kyrka på Trettondedag Jul 1928

Kram Gittan


2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej Gittan! Vilken underbar "historiebok" någon skulle kunna skriva om Strömsåsen. Fast med allt det materialet kan det nog bli några stycken. Hälsningar Karin

    SvaraRadera