tisdag 23 oktober 2012

Att välja spröjs

Det är viktigt med spröjs på gamla hus att få till rätt stil på fönstren. Det kostar på tok för mycket att i dagsläget byta ut alla fönster och dörrar på huset och det behövs inte, så dåliga är dom inte. Så nu ska fönster för fönster plockas ner, kittas om, skrapas och målas. Men det största jobbet blir att tillverka spröjs till alla fönster. Det är inte lätt att välja vilken stil man vill ha på fönstren. Då är det bra att antingen testa att tejpa spröjs på fönstren som nedan.




Eller måla dit med hjälp av datorn. Att inte ha spröjs på ett gammal hus är i mina ögon helt förbjudet och fel. Det förstör charmen helt och allt ropar 70-tals renovering. Så det gäller att få dit spröjs och snickarglädje och sist men inte minst rätt färg på fasaden.  I dagsläget ligger budet på rött hus med vita knutar, dekoration i gavelspetsen och snickarglädje på verandan. Men det kan ändras flera gånger innan det blir dags att måla. Men fönstren får det fattas beslut om snart. Jag ska visa längre fram när vi tillverkar spröjs. Det kommer bli så kul och göra så stor förändring. Kanske kommer det se ut såhär.



Kram Gittan

5 kommentarer:

  1. HEJ
    FÖNSTER NR 7 KANSKE, DU HAR INTE FUNDERAT PÅ ATT GÖRA SPRÖJSEN SOM PÅ BILDEN MED DET RÖDA HUSET
    KRAM KICKI

    SvaraRadera
  2. Jag vill gärna se ett inlägg om hur ni gör spröjs och hur ni får dom att sitta!

    SvaraRadera
  3. Jag saknar ett alternativ..... Det med sex rutor över hela fönstret ..,,du vet det vanliga man ser... Det drulle passa ert hus. Jag tycker att de alternativ du visar är fina men för mig känns det mer sekelskiftestuk... Ert hus är väl lite yngre , eller? Kram Samdra

    SvaraRadera
  4. Hej.Fint blir det...
    Vid balkongen..Blir det inte bättre med båg form.Inte så strikt..
    ( men vågrätt..ja.Klart att du inte förstår..Fint.
    O så säger jag som Anonym Vill se hur ni gör spröjsen..

    SvaraRadera
  5. Hej alla och tack för era kommentarer. Formen på fönstren är så att dom är för breda för att göra dom i samma stil som på Björneslätt. Rutorna skulle bli för rektangulära, tyvärr. Annars är det en väldigt snygg form.
    Det kanske är svårt att se på bilden men det mittersta fönstret på balkongen är i en båge. Även detta håller jag på att skissa på för fullt.
    Självklart ska vi visa när vi kommit så långt så vi tillverkar spröjs.

    Kram Gittan

    SvaraRadera