måndag 1 oktober 2012

Skördefest och konstnatt. En underbar helg på Öland-

Det var nog två-tre år sedan jag senast var på skördefesten på Öland. Min syster och hennes familj bor där, så jag och killen och en kompis drog dit över helgen för att komma bort och för att bli fulla av inspiration och självklart för att träffa släkten. Snacka om att det blev som vi tänkt. Jag har sett så otroligt häftig och fin konst. Ok, det fanns annat också men det behöver man inte lägga energi på. Här kommer smakprov på några riktigt häftiga saker. Först ut är Humlegårdens underbara keramikfigurer. Tyvärr hade dom inga bra bilder på sin sida. Men klicka gärna HÄR för att se.

Sen måste jag få visa er en häftig kille som gjorde så läckra tavlor. Han heter Pär Mauritzson och den mannen lär ni höra mer av! Otroligt häftiga tavlor.




Det är alltid lika fascinerande att titta på en som snabbt sågar ur en figur ur en stock. Även utomjordingar verkar intresserade. Grymt duktig var han!


Och lite riktigt snygga akvareller hann vi med.


Vi var även och tittade på smide. Det är riktigt häftigt.



Sen var vi vid Capellagården och där intill höll Bessie Johanson till med sina glada tavlor. Klicka HÄR för att komma till hennes sida.


Sen blev det självklart god mat och promenader utmed stranden och det är så häftigt att det är sådana mängder med fosiler i kalkstenarna på Öland. Mängder av skivade stenar som befolkningen har byggt raka murar runt gårdar och hagar.



Det är härligt att komma iväg men nu är jag verkligen sugen på att komma igång och skapa. Som jag tidigare har skrivit så är det där med att semestra inte riktigt min grej. Det blir bara fler projekt när man kommer hem. Men roligt har det varit.
 Och för er som inte har varit på Öland så är konstnatten verkligen ett tips!


Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar