måndag 3 oktober 2011

Återanvända gamla lister.

Ni som följt mig ett tag vet att jag är en mästare på att få nya idéer under arbetets gång. Detta har medfört att listerna har kommit på plats flera gånger. Jag fastnade för Björneslätt redan från första stund just för att alla lister, både golv å tak samt alla dörr och fönsertfoder fanns kvar från när huset byggdes. Det var inte bytt till släta lister som så många gjorde på mitten av 1900-talet. Likaså fanns alla spegeldörrar kvar i huset. Därför har alla lister tagits ner så försiktigt det går. Det har inte varit ett lätt jobb för dom var ditsatta med onödigt grova spik. Sen har dom satts på plats och massor av spackel har gått åt för att få till skarvningar å för att dölja gamla sprickor och spikhål.



Mitt tips är att när man ska spackla i dom fina formerna på listerna så använder man fingrarna. Spackel torkar ut huden väldigt så använd tunna engångshandskar. Ju noggrannare du kan spackla ju mindre behöver du ju slipa. Och slipa är alltid tråkigt! Det är även lätt att spackla spikhål med fingrarna. Jag brukar klara mig med att spackla listerna tre gånger. Självklart använder jag spackelspade på de plana ytorna. Detta är pilligt och inte det roligaste jobbet men resultatet blir så bra att det är värt det. Vem vill ha släta nya lister i ett gammalt hus? Inte jag. Jag vet att det finns nya i gammal stil. Men varför nytt när det blir så här bra med gamla?

Här är några bilder från huset som visar dom gamla listerna som jag har satt tillbaka och spacklat. Känslan i huset blir fantastisk om man återanvänder dom. Det blir helt enkelt rätt känsla. För känsla hade man förr. Det räcker ju att se på gamla glasverandor och farstukvisktar med snickarglädje så vet man.




Så nu har fönstren i det nya sovrummet fått sig en ansiktslyftning medans dörrfoder och golvlister får vänta i jakten på dom rätta pardörrana som ska leda in från vardagsrummet. Så fort jag funnit dom kan jag fortsätta med rummet. Så nu söker jag med ljus och lykta. Den som söker han finner, heter det ju! Men tålamod har aldrig varit min starka sida......

Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar