onsdag 26 oktober 2011

Återställare för ojämna väggar

För alla er som tycker det är svårt att få till skarvar i spån och gipsskivor, utan att det blir sprickor och ojämnheter efter ett tag, ska läsa detta. Jag använder mig nämligen av något som heter återställare och som är en tjock glasfiberväv som man sätter över ojämnheter å på så sätt slipper sprickor och mängder av spackel. När jag sätter dom på nya skivor som dom i sovrummet stryker jag först väggarna där återställaren ska sitta med någon form av häftgrund. Detta för att inte få ett sugande underlag. Sen skär jag till lämpliga remsor av väven och fäster den med vävlim. Använd rikligt med lim(!) och se till att det inte blir några bubblor. Använd gärna handskar när ni gör detta för man får lätt flisor av glasfibern.


När detta så har torkat, i mitt fall dygnet efter, spacklar jag hela väven för att inte strukturen ska synas alls ifall  jag bestämmer mig för att måla rummet istället för att tapetsera. Sen bredspacklar jag intill så det blir en så osynlig övergång som möjligt mellan väv och väg. Man kan även sätta detta i hela rum när ojämnheterna efter gamla tapeter är för stor. Ett stort tips!!!

Kram Gittan

1 kommentar:

  1. ja där ser jag-Läser jag. Du målar hela rummet...Ja det blir säkert bra..
    Nu har jag läst två inlägg o blivit så trött...
    Lena.

    SvaraRadera