torsdag 10 mars 2011

Emaljerade smycken

Testade då att göra några emaljerade smycken igår.  Klippte ur 1mm kopparplåt ut några figurer som jag filade till. Sen borrade jag hålen för upphängning, 1.5 mm i diameter då jag använder 1-1.2 mm tråd för upphägning. Efteråt tog väldigt fin smärjelduk det sista för att göra dom helt rena. Det gäller att inte ta på dom med feta fingrar för då fäster inte emaljen. Emaljen jag sen använde är inköpt från Slöjddetaljer. Jag la den lilla figuren på en trefot med nät. Silade emaljen över och eldade sen på underifrån.


Det var inte svårt att få emaljen att smälta. Det gällde bara att inte ta för lite pulver. Ville man så kunde man röra i emaljen medan den var varm så att två färger blandade sig. Ville jag ha mer färg på så gick det att hetta upp allt igen. Det var jättekul att leka med denna metoden och här finns mycket att lära och man kan göra otroligt fina smycken.


Den här tekniken ska jag träna mer på! Jag har fått massor av idéer på läckra hängen. Våga testa detta om ni gillar att göra smycken, knappar eller kanske krokar. Låt fantasin flöda som det ju brukar heta!

Kram Gittan

3 kommentarer:

  1. Det där ser riktigt läckert ut!
    Snart se vi:-))

    kram

    SvaraRadera
  2. thanks for the post guys..Feel confident and smart when you wear trendy fashion jewelry. Make sure you stay in informed about the latest happening and new launches in the fashion jewelry world.

    SvaraRadera