lördag 10 mars 2012

Fynd från stenåldern till 1800-talet.


Jag måste börja med att visa dom helt underbara fönster som jag fick igår. Ägaren tyckte bara att det var gammal skit men det tycker inte jag! Båda är hela och fina i trät och endast en ruta är sprucken. Tror helt klart att dessa fönster måste bli ett vitrinskåp i framtiden. Underbar tanke. Jag fick även en helt annan present. Gulligt eller hur.


Idag har jag ägnat större delen av förmiddagen till att renovera ladan. Så fort det är sol vill man ju bara ut. Men här blåser alltid mycket. Det är en nackdel nu men en fördel på sommaren då det är skönt och håller knotten borta. Blåsten beror antagligen på att gården ligger i det område som räknas till Ätrans dalgång. Det märkte jag inte minst när jag idag red utmed ån. Det blåste rejält men det är så vacker natur att jag inte kunde låta bli. När jag kommit en bra bit fick jag en plöjd åker mellan mig och Ätran. Eftersom jag tänker mycket när jag är ute och rider så skenade tankarna iväg till alla människor som bott här förr. Å då menar jag verkligen förr. Då börjar jag alltid fantisera om att hitta fynd i jorden nu när den har vänts upp och ner. Och vips så låg den där mitt framför ögonen på mig. Ett redskap i flinta.


Är man uppvuxen på en ö i Bohuslän som jag är så tror man lätt att flinta finns naturligt över allt. Men så är det inte. Här finns det inte naturligt utan hittar man det här så vet man att det är en lämning efter någon. Denna är ca 5cm lång och kanske en pilspets? Så det är ju bara till att inse ens egen litenhet i sammanhanget. Här har bott folk i flera tusen år, vad kommer finnas kvar av min bråte för kommande generationer att gräva fram en dag. Troligen inte mycket. Men nu ska jag ut och snickra igen. Jag vill ju i alla fall ha det snyggt omkring mig så länge JAG lever.

Ha en riktigt skön helg.
Kram Gittan

2 kommentarer:

  1. Vilka fina och spännande fynd du gjort.Nu får du forska vidare i dina " hemtrakter".Kanske vet någon äldre person mer om bygden i forna tider.
    Blåst är det gott om här också.
    Kram mor

    SvaraRadera
  2. Vilka Fönster...Är det gammalt glas i?
    Sen vilken tur du har då, som hittar flinta, så som jag o även du letat efter det..
    Jo!!Bra tanke. Här bör man titta lite extra.O vipps så hittar du..
    När skall vi åka o kolla på åkern??

    SvaraRadera