måndag 19 mars 2012

Rädda ladan!

Operation Rädda ladan är nu påbörjad. Efter att ha analyserat, vänt och vridit på olika alternativ, togs så beslutet om att rädda HELA ladan. Oj, oj, oj tänker säkert flera av er som har sett bygget. Ladan  har både sjunkit på höjden och lagt sig i sidled. Ytterligare ett projekt för den händige, för den sinnessjuke eller för arbetsnarkomanen. I vilket fack jag placerar mig själv vill jag inte ta här. Kanske en kombination av alla tre. Min far, som jag har ärvt många sidor av, hör jag protestera ifrån andra sida. Lägg energi på något annat, den är för dålig!!! Han har genom årens lopp inte varit den ende med den inställningen och ju fler gånger jag har hört orden riv, elda upp, bygg nytt, det går aldrig, har bara fått mig att öka inställningen till att nog katten ska det gå att rädda ladan. Nu när jag även har fått lovad hjälp känns allt super kul!


I söndags la vi så fem timmar på att höja dom stående väggbjälkarna på framsidan till rätt nivå. Vissa hade åkt av sina stenar och stod i geggan, vissa så mycket som 30 cm för lågt. Men med en hydraulisk stämp som tog över 10ton var det "bara" att höja stolpe för stolpe i omgångar tills linjen var acceptabel. Titta bara på nederkanten av taket, vilken skillnad!


Detta är bara så häftigt att på fem timmar rikta hela långsidan. Baksidan återstår och sen det svåraste av allt. Att få väggarna lodräta. Som det är nu lutar hela ladan lite bakåt. Men det kommer vara väl värt allt jobbet. Den delen av ladan är nämligen på över 100kvm och där kan jag ha både sadelkammare och en härlig verkstad. Hurra, jag är lyckligt! Det är en lång och spännande väg innan vi är där.

Här skulle sitta på sin plats ett Pg nr till Rädda Ladan. Man sätter in antal arbetstimmar på kontot.
Annars får ni gärna komma förbi och säg att det går inte. Det ger mig bara mer jäva anamma. Jag bjuder gärna på kaffe!

Kram Gittan

2 kommentarer:

  1. Yippi Helt rätt tänkt...Bra jobbat..Hejja er.

    SvaraRadera
  2. Beundransvärt och kul så klart!!
    En eloge till Bill, som ju ligger bakom det hela:-)).
    Trodde det var en lägenhet det var plats för:-))
    Kram

    SvaraRadera