fredag 30 mars 2012

Mossa på hjärnan.


Vissa tankar vill inte lämna sin plats där dom bosatt sig i huvudet. Har ni tänkt på det någon gång? Då menar jag inte en så kort tid som att få en låt på hjärnan. Utan tankar, drömma och idéer som växer sig fast, slår rot och som blir kvar. Jag har flera sådana. Jag vill inte dö med dessa tankar. Jag vill testa mina idéer, försöka uppnå mina drömmar och utveckla mina tankar. Men det som oftast hindrar en är rädsla för att våga. Det vi har är en trygghet och det främmande är en rädsla. Men det är också en utmaning och en enorm lycka när man har vågat och ibland även lyckats. Kanske är dags att ta ett stort språng ut i det okända snart.


Jag var på en föreläsning för några veckor sedan som handla en hel del om hjärnan. Jag har tidigare läst psykologi på universitetet och blev väldigt intresserad av en bok som föreläsaren tipsade om. Den heter Den lärande hjärnan av Torkel Klingberg.


Den handlade om hjärnans utveckling, påverkan av stress och upplevelser samt hur man kan träna hjärnan. Jag kan verkligen rekommendera denna boken som var väldigt lättläst. Vill ni låna den så säg bara till. Det är redan några som jag lovat, men säg bara till så sätter jag upp er på listan.

 Måste bara visa hur otroligt vacker det är här. Vissa dagar är skogen trolsk.

Kram Gittan

1 kommentar: