torsdag 5 januari 2012

Bytt spröjs i gamla verandadörrar.

Inte långt ifrån mitt ligger ett gammalt snickeri. Å nu snackar vi gammalt. Helt underbart är det. Kommer man innanför dörrarna är det som att kliva in i en annan tid. Där är remdrift på sågar, stor bäck som rinner under huset och hyvlar för gamla lister. Alltså ett Mecka för en som har förkärlek till gamla fönster och spröjs. Jag känner inte till så mycket om själva firman men farbrorn som har snickeriet har helt klart gått i pension men går var dag det inte är för kallt till arbetet som han verkligen ser ut att älska. Han tillverkar nu helt nya uppsättningar av dörrar och fönster till glasverandor. Treglas om man så vill. Å med spröjs i dom mest vackra mönster.

När jag flyttade till Björneslätt fann jag i uthuset ett par gamla pardörrar med trasiga spröjs. Dom var ovanligt låga och smala. När jag började studera gamla fotografier över gården visade det sig att dom inte bara suttit som dörrar på glasverandan utan även på huset som tidigare låg här. Riktigt gamla dörrar alltså. Jag bestämde mig för att ge dom en chans och åkte till snickeriet som jag beskrev ovan och lämnade in dom.


Farbrorn gjorde ett otroligt jobb. Han tog bort alla gamla pluggar (dörrana på den tiden var ju endast ihopsatta med träplugg) och tog isär hela dörren. Han satte dit nya spröjs, pluggar och kilar som gör att dörren nu är hel, fin och stadig. Jag är så nöjd! Vilken tur att detta ställe finns och jag hoppas att han kommer hålla på länge till för jag har ett gamlat fönster till verandan som jag vill ha lagat.




Dessa gamla dörrar ska nu bli garderobsdörrar i grovingången. Vilken lycka!

Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar