söndag 8 januari 2012

Mr Japp - vilken ponny!

I Sverige anses det ofta fult att skryta men jag kan inte låta bli. Min uppfödning och nu 5-åriga ridponny Mr Japp är en stjärna, så är det bara. Som jag berättat tidigare så har varit i riksfinal både som tre och fyra åring. Förra året blev han där 5:e bästa hopponny i Sverige. Efter det tog energin slut. Vi trodde att han gått för hårt inför finalen och gav honom en välbehövlig vila. Men när han sen skulle igång var det som om han hade handbromsen dragen hela tiden. Han var lika snäll och mysig men explosiviteten och suget på hinder fanns där inte. Men så för ett par veckor sedan tryckte jag i honom en rejäl dos avmaskningsmedel och bytte grovfoder. Han fick stå någon vecka och sen vände det! Handbromsen är släppt, suget finns där och han är åter den stjärna han tidigare varit. Visst saknas det kondition och hans päls är som på en mammut, men han är som en tiger i alla fall.



Jag har just kommit hem ifrån Maa där Emelie red honom. Han skötte sig exemplariskt och fick till ett såndant språng som ger en gåshud på armarna. Om ni bara hade sett. Herre gud vilken kapacitet det finns i den gossen. Det här är verkligen en ponny som kan gå långt. Hittar jag inget bra hem till honom nu kommer han vidareutbildas till Championatet. Men vet ni någon som söker en ponny för framtiden så finns han här och han är något av det snällaste och charmigaste som finns.


Nu har jag skrutit färdigt för idag. Tusen tack Emelie för hjälpen!

Kram Gittan och Japp

1 kommentar:

  1. Vad vore du för ägare som dessutom vill sälja om du inte berättat om hans fördelar?
    OM jag hade haft;
    1) pengar i överflöd.
    2) stallplats.
    3) ork
    Så hade jag köpt honom.
    OM inte annat än för att locka hem min snart 22-åriga dotter som bor och arbetar på en stor hästgård på Irland!
    Nu beundrar jag honom på dina bilder och i din text.
    Tyvärr så blir det ingen affär, men man kan ju alltid drömma!
    Stor kram

    SvaraRadera