torsdag 3 februari 2011

Romantiska tavlor

God kväll vänner. 

Har just sett antikrundan och fått mig några glada skratt åt Knut Knutsson. Vilken stjärna!   
Kom under tiden på att jag ville berätta för er hur jag gör mina romantiska tavlor. Så håll till godo:


Att göra egna romantiska tavlor är betydligt enklare och billigare än man kan tro. Jag brukar köpa billiga ramar på loppis. Sen gör jag som med Loppishyllan. Jag slipar den noggrant. Målar den med häftgrund och lackfärg, gärna antikvit. Ibland nöjer jag mig med häftgrunden om jag inte vill ha en blank yta, men det är mycket svårare att hålla en sådan ram ren. Sen sandpapprar jag på ramen så den gamla färgen kommer fram på ett par ställen.


Därefter sågar jag ut en lämplig bakgrundsskiva i masonit eller tjock papp om det inte redan fanns en till tavlan. På den limmar jag upp mitt utvalda motiv. Det kan vara bilder från Panduro som dessa tre på bilden. Dom kostar från 5kr styck och finns i massa olika stilar. Eller så kan ni ta en bild ur en tidning eller en utskriven bild från datorn. Även om det inte finns något glas till ramen så blir tavlan väldigt fin. I vissa fall föredrar jag att inte ha glas. Så som på bilden ovan. Det går självklart bra att spänna upp ett tyg istället för ett papper i ramen. Det blir så häftigt! Å självklart behöver det inte vara romantiska motiv.

Lycka till med era tavlor!

Kram Gittan

1 kommentar:

  1. Romantik upp på väggarna, du är sååå kreativ och duktig Gittan..älskar att läsa din blogg..mera gör det själv tips..mera foton.. kram kram

    SvaraRadera