torsdag 5 juli 2012

En flock nötter...


 Det finns saker som fyller min hjärna med till synes helt onödiga tankar. Den ena är att det finns kossor och det finns hästar. Är ni med på vad jag menar? En flock med hästar eller kor. Inom gruppen hästar finns det sto, hingst, valack och föl. Inom den andra gruppen har vi ko, tjur, stut och kalv. Har jag rätt? Men ko är ju honan. Då kan det ju inte vara en flock med kossor mar ser alltid. Det lär ju heta nötdjur, eller? Alltså en flock med.... nötter??? Hmm... konsigt det där.


Likaså funderar jag på varför hästar reser sig upp med frambenen först medan nötterna reser sig med bakbenen först. Vad är den exteriöra skillnaden?


En annan sak jag funderar på när det gäller nötterna är varför dom har baken uppe på ryggen så dom smetar runt allting med svansen som en propeller. Varför har evolutionen fört detta vidare? Vad är det gynsamma med detta?


Dessa underbara kalvar såg jag idag när jag var hos boden och hämtade halm. Den lilla fölungen hemma tar dagarna med ro. Hon är nog den lataste fölunge jag haft så Lazy kanske blir hennes namn. Mamma Lusen är helt underbar och jag får greja hur mycket jag vill med fölungen. Hon är verkligen supersöt! Det är flera som har undrat när loppis blir. Jag har inte bestämt det ännu. Har lite svårt att komma på var och när jag ska ha det. Kanske hinner jag få ordning i ladan för att ha det där. I värsta, värsta fall får det bli nästa sommar. Just nu bokas det ju pralinkurser för fullt och en stor del av hösten är redan bokad med kompisgäng som vill njuta av livet på landet och underbara praliner. Jag är så lycklig för detta. Jag har lagt min själ i renoveringen av Björneslätt med mål att ha det som kursgård och äntligen är jag där. Jag lyckades och är så glad att ni andra ska få ta del av denna underbara gård. Välkomna ska ni vara!

Kram Gittan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar