måndag 9 juli 2012

Hästboxarna på Strömsåsen.

Som jag ju skrev innan Lusen fölade så hade vi just börjat på boxar. I slutet av förra veckan blev boxarna så gott som klara, nu ska jag bara skaffa ett gångjärn till för vi fick fel och fick fem. Lite surt men snart kommer även sista boxdörren vara målad och klar. Jag valde att ha hästarna ute under den gamla sätorken. Där är bra takhöjd, gjuten platta och ljust och luftigt. Hagen ligger direkt utanför och likaså lösdriften. Som ni kommer se så har jag valt en helt annan stil än på Björneslätt. För att passa in här bland alla grova bjälkar och träfärgat virke så blev boxarna lite grövre men väldigt ljusa.






Till väggar och dörrar har vi använt vanliga klädselbrädor till ladan. Det låg kvar en hög när vi köpte stället som nu kom till användning. Dörranas reglar är 2tum3 och gångjärnen är satta med vagnsbult. Färgen är oljetäcklasyr köpt på Gekås. Bra och billig. Jag har dock slutat snåla på gångjärnen å köper dom hellre på Lantmännen än på Gekås. Det är väl värt pengarna!

I djurdelen kommer det med tiden bli något helt annat än djur, i alla fall levande.... Sista delen är utröjd och tankarna mal för fullt på vad som komma ska. Sånt här är bara superroligt.


Har inte kunnat låta bli att måla lite här och var. Jag älskar färg och vilken förändring det blir. Här var det dom gamla ladugårdsdörrna som fick sig en omgång. Gott när arbetet går framåt.






Kram Gittan

1 kommentar: