söndag 22 juli 2012

Växter i riktigt gamla land.

Vad gör man när man märker att det här och var kommer upp blommor i dom gamla landen, enstaka, sköra blommor som man vill ska må riktigt bra. De stora lönnarna stjäl troligen mycket näring och kvickrot har tagit över en del av landen. Vad gör man då för att få växterna att må bra? Där kommer upp liljor som är väldigt små, där ploppar upp Mariaklockor i rosa och blått mellan gamla markplattor, på ställen där jag inte vill ha dom men själva växten vill jag självklart ha kvar. Här om dagen fann jag denna underbara blomma i landet. Är det en Akleja?


Somliga säger att jag måste gräva upp landen helt, plocka upp dom växter jag vill ha och sen vända ner ny jord och plantera dom igen. Är det så det måste gå till eller kan jag till hösten gödsla med något, lägga ett lager ovanpå?

Det här med trädgård är inte min grej. Hoppas jag en dag får tid att lära mig riktigt.

Kram Gittan

1 kommentar:

  1. Gräv upp altt, spara blommorna och placera i höjder och plantera om. Passa på att lägga på ny fin jord.Visst är det en akleja.
    Kram mor

    SvaraRadera